tenker høyt.

onsdag 1. oktober 2008

Hår og sånt.

De fleste som kjenner meg har vel en eller annen gang hørt om Kaisa.
Kaisa er frisøren som er kul, litt annerledes og har sansen.
Hun klipper som om det er kunst, hver eneste gang, og når hun legger hodet på skakke og konsentrasjonen senker seg over frisørstolen, da kribler det i magen – nå er vi i gang...
Også er hun sånn som husker, som veit hvor jeg bor og hva broren min studerer og hvilke av vennene mine som også klipper seg hos henne.
Samtalene flyter lett og saksa svinser gjennom håret - og følelsen etterpå, lett på tå, ut av salongen og ut i verden, «se på meg a´!», den er det ikke mye som slår.
Men nå er det nå sånn at livet gjør uventede vendinger som påvirker (hår)situasjonen, og de siste årene har vært preget av følgende handlingsforløp:

1.Jeg reiste til Malmø
2.Kaisa fikk barn
3.Jeg reiste til Tyskland
4.Kaisa hadde fortsatt permisjon
5.Jeg reiste til Bergen.

Kort sagt begynner det å bli noen år og flere mer eller mindre vellykkede håropplevelser siden jeg har hatt gleden av et besøk hos frisørdronninga. Så da jeg skulle innom Oslo før høstferien, var spenningen stor – kunne jeg være så heldig å få time hos Kaisa den ene dagen jeg var i byen? Jeg krysset fingrene og ringte Adam og Eva. Og snakk om uflaks – Kaisa var tilbake på jobb etter permisjonen, men hadde fri akkurat den dagen. Jeg kunne jo ikke akkurat dra hjem til henne, banke på døra og forlange å bli klipt, så jeg hadde ikke noe annet valg enn å stole på stemmen i den andre enden av røret. Den forsikret meg om at de hadde en annen frisør som var akkurat like flink som Kaisa.

Så i dag har jeg klipt meg hos Lilja. Og skeptisk som jeg var, var ikke forventningene spesielt store. At noen kunne være LIKE flink som Kaisa, det skulle de ha meg til å tro?
Men noen ganger tar man feil - for ja, hun var faktisk det.
Hun var Lilja, hun hadde nagler og blå striper i håret, hun hadde hun hadde lurt smil og kreativt blikk, og hun klipte og klipte til jeg måtte løpe hele veien for å rekke flybussen.
Og jeg har smilt og speilet meg i togvinduet hele veien fra Bremen til Hannover.


Men plutselig slo det meg, dilemmaet. Hva nå? Hva skal jeg gjøre neste gang jeg skal til frisøren? Tenk hvis jeg bestiller time hos Lilja mens Kaisa også er på jobb, eller omvendt? Og hvordan kan jeg velge mellom to frisørgudinner? Tips mottas med takk.

1 kommentar:

anemarthe sa...

Jeg er glad for å høre at Lilja svarte til forventningene!!! Jeg har tenkt på det vi snakket om, og det blir muligens en tur til Kaisa snart...
Forstår dilemmaet ditt, og har ingen gode tips dessverre.