tenker høyt.

onsdag 16. april 2008

Bøkerbøker

Det hender støtt og stadig at noen spør om jeg har bøker å anbefale.
Og det hender like støtt og stadig at jeg bare ikke greier å komme på noe å anbefale på stående fot.

Bøker er for meg er en helt egen verden som jeg fra tid til annen dykker ned i, og blir der, lenge.
Det er bare at nøkkelen til denne verdenen ikke alltid passer til hukommelsen min. Sånn er det bare. Når noen spør om jeg har boktips, tar det derfor ofte litt tid før jeg får frem alle de titlene som befinner seg lengst bak på tunga.
For ja, bøker kan jeg gjerne anbefale, men hvilke? Hva vil akkurat du like? Hvor skal jeg i det hele tatt begynne?

Uansett kan jeg jo godt være flinkere til å komme med noen anbefalinger på her på bloggen.
Og hvis jeg i blant får de gode leseropplevelsene ut, frem og ned på "papiret" -
hvem vet, kanskje jeg blir flinkere til å huske titlene når noen spør også.

Det finnes bøker som underholder, som sitrer av spenning og fortelling og som ikke kan legges fra seg.
Og det finnes bøker som får en til å se verden på en litt annen måte.

En av hver har dere her, og de har på hver sin måte bøker som et sentralt tema:

Carlos Ruiz Zafón: Vindens skygge


Garantert spenning og våkenetter fra mystiske smug og gamle bokhyller i Barcelona. Jeg lå oppe til fire og lengre enn det, hadde ikke sjangs til å legge den fra meg...

Azar Nafisi: Å lese Lolita i Teheran

Et helt spesielt innblikk det iranske samfunn gjennom kvinnenes og litteraturens blikk. Det er en vakker historie samtidig som den er ærlig og menneskelig.
Kanskje er det sånn at en må nektes tilgang til det som er viktigst for en selv før en virkelig engasjerer seg i et land eller i en internasjonal situasjon. Jeg vet ikke.
Gjennom denne boken opplevde jeg å bli fratatt muligheten til å høre musikk og til å lese bøker. Og det setter sine spor.
Jeg håper iallefall at flere vil lese den og støtte dem som jobber for menneskerettigheter i Iran.

http://www.vgb.no/29212

http://www.amnesty.no/web.nsf/pages/911ADAB6AF9BD668C1256DEC0039AA30


God bokvår!

Ingen kommentarer: