tenker høyt.

lørdag 1. november 2008

Fly me to the moon.

Jeg har, mer eller mindre frivillig, blitt flypendler.
Bergen – Oslo, Oslo – Bergen.
Det var ikke det som var planen -
men så blir det visst ikke alltid helt som man planlegger.

Egentlig er jeg jo ikke så mye nærmere Oslo enn det jeg var i fjor, selv om en flytur til Bergen riktignok er litt kortere enn en flytur til Hamburg.

Men jeg tror nok heller det er det at er man i Tyskland, så er man der.
Det er som en annen verden, man orienterer seg på nytt, man savner brunost og Kvikk Lunsj, men det er helt greit å bare reise hjem på jule – og sommerferie.

Er man derimot i Bergen, er man jo nesten hjemme! Alle snakker jo norsk rundt en, telefonen ringer oftere, og plutselig er det ikke en selvfølge lenger at man ikke skal reise til Oslo for å få med seg den konserten, den bursdagsfesten eller bare for å ha en avslapningshelg.

Jeg tror også det har noe med midlertidigheten å gjøre.
Hadde jeg skullet bo i Bergen på ubestemt tid, hadde jeg nok funnet et hyggeligere sted å bo enn et militærhotell. Jeg hadde nok gjort noen flere grep for å kunne ha like fine og avslappende helger i Bergen som jeg har i Oslo.
Men nå skal jeg bare bo der frem til jul, og så er det så mange fine mennesker i Oslo!
(For å ha det sagt, så vet jeg at det er fine mennesker i Bergen også... Det er bare det at jeg kjenner ikke like mange av dem.)

Vips, så har jeg altså blitt flypendler. Og sånn rent bortsett fra at jeg føler meg som et ekstremt lite økonomisk miljøsvin, har jeg lært følgende:

- At man må være på Gardermoen 40 minutter før avgang. Ikke før, ikke senere. Da har man god tid, slipper å stresse, og slipper samtidig å vente unødvendig lenge.
- At man bør ha klippekort på Upper Crust (baguettsjappa ved innenlandsflyene).
- At man ikke trenger å printe ut reisedokumenter.
- At hvis man må på do, bør man gå på handicapdoen på den ene siden av det lille bønnekapellet rett etter sikkerhetskontrollen. Aldri kø, og vask med mulighet for å fylle opp vannflaska.
- At hvis man har mye håndbagasje, bør man være raskt ute med å gå ombord på flyet. Ikke morsomt å krangle med Norwegian om hornet skal sendes under flyet fordi det ikke er plass på hattehylla.
- At hvis man flyr med SAS bør man reise før klokka ni om morgenen, da får man frokost.
- At man bør ha oljer og lipglosser og lignende liggende i en sånn liten pose hele tiden – da slipper man jo all fomlinga ved sikkerhetskontrollen.
- At det med at mobiltelefoner skal være avslått på grunn av farlige radiobølger bare er tull. Det er bare for at flypersonalet skal slippe å høre lyden av ringetoner og telefonsnakk.
- At leverpostei blir inndratt som farlig materiale.
- At i-pod, mac, avis, ørepropper, bok og kaffe på termos er obligatorisk veskeinnhold.

Man kan til og med blogge på flyet...

...så overlever man kanskje denne flyturen også.

2 kommentarer:

anemarthe sa...

Hæ? Tok ikke du tog a?

..... sa...

Hehe, jo, men denne bloggen skrev jeg på flyet TIL Oslo. Uansett har jeg funnet ut at det desverre ikke blir mer nattog i høst.. Sov ikke i det hele tatt, til tross for sovekupé! Tror det må være noe med bevegelsen, for sover jo ganske tungt ellers. Jaja, får fortsette å støtte Norwegian enten jeg vil det eller ei.