Har vel i grunnen kommet frem til at jeg jo i det minste kan legge ut anmeldelser av de bøkene jeg har likt!

Her er en av dem:

Margaret Atwood: Moralsk forvirring
Fortellinger
256 sider
Aschehoug
Oversatt av Inger Gjelsvik

Margatet Atwood har med sine mer enn 30 bøker markert seg som et stort litterært navn, og Nobelprisryktene svirrer rundt hennes siste utgivelse. Etter å ha lest «Moralsk forvirring» kan jeg ikke annet enn å slutte meg til det begeistrede publikummet. Dette er en perle av en bok. Boken presenteres som en samling fortellinger, og på en måte er den også det - en samling enkeltstående noveller som utmerket godt kunne stått alene. Samtidig utgjør disse fortellingene en roman, og det er en glitrende og rørende sådan.

Vi får innsikt i en kvinnes liv – som aldrende i nåtiden, som barn i 1930-årene og som ung kvinne i 1950 og 60-årene. Med fortellingen som ramme gir forfatteren oss mulighet til å hoppe rett inn i en tid og i et kvinnesinn. I hver fortelling stopper vi opp akkurat her og nå, og vi befinner oss midt i barnets opplevelse av å få en lillesøster, i det moralske dilemmaet kjærligheten til en gift mann fører med seg, i sorgen over å miste en forelder, i redselen for å bli alene. Fortellingene er utsnitt fra et liv, og det som skjer i mellomtiden, trenger vi ikke interessere oss for. Det er derimot spennende å se hvordan menneskesinnet utvikler seg med mange års mellomrom, hva som forandres og hva som forblir.

Både innhold og form er svært variert i de ulike fortellingene. Noen av dem skildrer en enkelt situasjon, mens andre går over lange tidsrom. Noen er dvelende, andre er overraskende. Noen er også ordknappe og litterært fortettet. Dette gjør dem spesielt inntrykkssterke, og lesningen av dem krever opphold og ettertanke. Andre er mer prosaiske i formen, og både oppslukende og ustyrtelig morsomme. Fortellingene fra tiden der hovedpersonen kjøper og driver en bondegård er blant disse, og vi får bade i fornøyelige hendelser i gårdsomgivelsene, både blant dyr og mennesker.

«Moralsk forvirring» krever nok mer tid enn det man skulle tro når man ser størrelsen på boken, men den er absolutt verdt den tiden det tar. Jeg er også ganske sikker på at lesere i ulike aldersgrupper vil få forskjellig utbytte av den og kjenne seg igjen på ulike måter. Kanskje er dette en bok som bør leses igjen hvert tyvende år?

Margaret Atwood skildrer selve livet i denne boken, og hun gjør det med varme og innsikt både i stemning, språk, form og innhold . Dette gjør den til en helt spesiell leseropplevelse.