tenker høyt.

søndag 1. juni 2008

Berlinberlinberlin.

Berlin er byen for å være seg selv.

Når jeg tumler rundt i Hannover til vanlig, får jeg virkelig følelsen av å være midt iblant dem, tyskerne.
Her er de, de som nikker avmålt og ser på deg med dårlig skjult nysgjerrighet, de som sniker i iskøen fordi de synes de ser mer voksne ut enn deg, de som går og legger seg klokka ti om kvelden og de som handler på Lidl og C&A.

Kanskje er de i Berlin også, hva vet jeg. Men når jeg tumler rundt der, får jeg heller følelsen av å være midt i blant alle dem som er seg selv - og det er ikke de samme.
Det er 18-åringene med tatoveringer på korsryggen, de gamle damene med piknikkurv, uteliggerne med de bredeste glisene, de driblende fotballgutta og de røykende kaféjentene.

Det er som om alle de som er lei av tysker-Tyskland har reist til Berlin.
Jeg også.
Jeg har trasket rundt i Berlins gater i 30-graders-sola. Jeg har nytt at det faktisk går an å gå fra Tryllefløyten av Mozart til klubb i Oranienstrasse uten noe som helst slags kultursjokk. Jeg har vært på Freiluftskino i Kreuzberg og spist kinamat ved elva. Jeg har blitt servert hvitvin i store glass av en mannlig kelner iført kjole og høyhæla. Jeg har spist frokost på marked i Friedrichschain. Jeg har vært, bare vært, og sett på alle de andre som også bare er. Så mange farger, så mye friskhet, latskap og galskap samlet i en by. Jeg har drømt og våknet igjen.
Så mye vi ikke har her i Hannover og tysker-Tyskland.

Berlinberlinberlin.

Det var der man skulle bodd.

3 kommentarer:

Cecilie Hoel sa...

Det var der man skulle bodd! Hannover prøver så hardt stakkars, men det er liksom litt "landet" når det hele tiden blir kommentert fra forbipasserende på sykkel. Kanskje jeg skal lære meg sykkelreglene snart, eller kanskje jeg skal flytte til Berlin. Det hadde vært noe!

Anonym sa...

Ja, ja, ja, heia heia!! :D

For øvrig må jeg nok skuffe deg, Cecilie, for sure kommentarer er det flust av her og. :)

Anonym sa...

Og forresten, nå er jeg ferdig med Tryllefløyten, med andre ord lykkelig. :p