tenker høyt.

fredag 7. desember 2007

Sankt Nikolausfeiring.





Det begynte i natt.

På et eller annet tidspunkt hadde noen satt en boks med hjemmelagde kaker utenfor leilighetsdøra vår.

Den stod der, kakeboksen, helt for seg selv midt på gulvet, og jeg tenkte for meg selv at det sikkert var de i naboleiligheten. Kanskje var de blitt lei av kakene de hadde bakt, og ville bli kvitt restebaksten?

Men det var først i dag morges, i det jeg gned søvnen ut av øynene og åpnet døra til rommet mitt, at det gikk opp et lys. For utenfor døra stod det så sannelig en vaskekte julenisse. Den var riktignok i sjokolade, men like fullt.

En julenisse hilser meg god morgen, og jeg erindrer: Det er Sankt Nikolaus dag i dag.

Den hellige Sankt Nikolaus levde 340 år etter Kristus, og er en myteomspunnet helgen. Først og fremst er han kjent for sin gavmildhet, og en av legendene forteller at han en gang hjalp en fattig familie gjennom å kaste tre klumper gull ned gjennom pipa. Gullklumpene falt rett inn i tre strømper som hang til tørk på kaminen. Dette er opphavet til skikken som går ut på å sette støvlene eller strømpene sine utenfor døra, med håp om at de neste morgen skal være fylt med sjokolade, nøtter eller andre godsaker. Selve julenissen slik vi kjenner den har også sine aner fra denne tradisjonen, i tillegg til fra vår egen norske fjøsnisse.

Den 6. desember feirer tyskerne helgenen Sankt Nikolaus, og for barna er dette en stor dag. Om kvelden den 5. desember settes tomme støvler og strømper frem, og forventningene er store.

Nå skal det sies at tyskere generelt er glade i å feire. Stadig er det helligdager, såkalte "Feiertag"`er, stadig er det en ny helgen som skal feires, et karneval, eller kanskje er det nasjonaldag? Ja, selv en alminnelig lørdagskveld blir her kalt "Feierabend".... Derfor må jeg innrømme at jeg heller ikke hadde bitt meg spesielt i merke ved denne "Sankt Nikokaus Tag" - ikke før jeg ble vekket av en sjokoladenisse.



Hvem som er min Sankt Nikolaus vet jeg fremdeles ikke. For jeg går ut fra at det ikke er helgenen selv som har sneket seg inn gjennom takvinduet.

Eller?

1 kommentar:

anemarthe sa...

Her i Belgia er det sånn at en må putte gulrøtter eller sukker i skoene sine, til hesten til Sinter Klaas (som han heter på flamsk) og en jenever eller en øl til Sinter Klaas. Hvis ikke får du ingenting tilbake. Og har han også i Tyskland en liten svart hjelper? Her har han Svarte Piet... Tror du ikke det hadde vært forbudt i Norge innen nå? Akkurat som vesle Hoa... Jeg fikk ingen ting i skoene mine jeg. Men hadde glemt å putte gulrøtter i dem, så det var vel derfor.